lördag 16 oktober 2010

Motivationssäck: LK100



Första gången jag såg den här bilden såg den löjlig ut, sen började jag tänka tillbaka på min värnplikt och tänkte att "jo, det kanske var så".

Häromdagen marscherade vi ut i terrängen med fullastad (nästan) LK100, hade stridsövningar, och marscherade tillbaka. Plötsligt såg den där bilden ut som ett bekvämt alternativ och inte det minsta orealistisk.

Frågan är då; vad tror ni djurrättsaktivister skulle säga om vi använde hästar eller åsnor och lastade dom med nära på 1/2 deras vikt? Skillnaden är väl att vi valt det här jobbet frivilligt (även om LK100 inte stod med i annonsen) och det är väl bara att träna mer.

Ja ja, motiverad blev man iallafall. Vilken typ av motivation låter jag var och en själv tänka ut.

Nu ska jag lägga mig i sträckbänken för att återfå normallängd.

2 kommentarer:

profanum_vulgus sa...

Det låter bara dumt att släpa runt på 50% av sin egen kroppsvikt. När jag gjorde lumpen så vägde stridspackningen 12 kg, dessutom hade jag vapen och ammunition på 20 kg, stridsbältet vägde väl kanske 4-5 kg.
Det var nog tyngst i gruppen, men bumbabäraren var samtidigt radioman och kan inte ha kommit långt efter.

Det blir iaf 37 kg, och var fullt tillräckligt för patrulls strid och att mysa till det i skogen. Det motsvarade 1/3 av min vikt och då kunde vi vara ute i 12 dagar utan problem.
De som vägde mindre bar också mindre.

Vad är det för skit som ni släpar med er idag?
Normalt borde man för en ksp-skytt idag kunna skala av 10 kilo på det jag bar.

Soldaten sa...

Det är skitdumt tycker jag.

Den som bar mest var väl signalisten. Den stackaren hade fullpackad LK100 med allt vad det innebär plus RA180. Låg närmare 40 kg.

Tanken är dock att säcken ska lämnas rätt långt bak, förläggning, och stridssäcken som också bärs med ska användas i red-zone.

Tanken med LK100 är att du inte har någon tross, utan förflyttar dig till fots utan tillgång till fordon.

Tungt var det iaf.

En sida som förtjänar en hedersplats.

SoldF.com Försvarsmaktens utrustning, fordon, materiel och vapen