torsdag 7 oktober 2010

Eldfest i dagarna tre.

Hade varit fullständigt underbart. Men tre dagars stridsövning i skogen med tillämpade moment med B-styrka och tagande av terräng med hel pluton.

Mums.

Väldigt nyttigt att rosta av kunskaperna och ena allas små nycker till några standardförfaranden. Vilka tillslut satt någorlund, tillräckligt för att få gruppen att agera mer eller mindre instinktivt.

Att avsluta en övningsserie med full plutons frr, bli påskjutna och göra omfattning i plutons ram är en ynnest. F*n va' kul det här är.

- Spöregn långa stunder = ALLT är blött.
+ Bra med en B-styrka som agerar "rätt"; inte stå still och bara vänta, hålla ner huvudet när det skjuts och genomtänkta synpunkter och förbättringsförslag.

Dessutom får vi betalt för det.

2 kommentarer:

Johan J sa...

AVundas dig fortfarande. Men jag har en FUSA om två veckor så det ska nog gå över tills jag fått ordning på skolbetygen och kan söka.
Tänk att ETT steg i ETT ämne på mina gymnasiebetyg från 1994 ska avgöra om jag kan söka GMU idag, 2010...
/Johan

Soldaten sa...

Lycka till.

Sen kan jag tycka att erfarenhet från arbetslivet och livet i stort ska ha en större betydelse om du är 30 än om du är 20. Det vill säga betygen blir mindre betydelsefulla desto äldre man blir.

Men tyvärr är FM för fyrkantig för ett sådant tänk, tror iallafall jag.

En sida som förtjänar en hedersplats.

SoldF.com Försvarsmaktens utrustning, fordon, materiel och vapen